TV

«Mad Men», 7η σεζόν, 13ο επεισόδιο: The hobo code

στα 10

Στο επεισόδιο «The Milk and Honey Route», ο Ντον αναζητά μια νέα ζωή, ο Πιτ Κάμπελ θέλει πίσω την παλιά του ζωή, και η Μπέτι λαμβάνει κάποια πολύ δυσάρεστα νέα.

«Mad Men», 7η σεζόν, 13ο επεισόδιο: The hobo code

Παρακάτω σκέψεις, συσχετισμοί και κρίσεις για το επεισόδιο 713 του «Mad Men». Μην προχωρήσετε αν δεν το έχετε δει, για ν' αποφύγετε τα spoilers.


«We knew we’d catch up with you eventually.»

Στην πρώτη σκηνή του επεισοδίου ο Ντον ονειρεύεται, και στο όνειρό του ένας άντρας χωρίς πρόσωπο τον σταματά στο δρόμο και του λέει, απειλητικά και θριαμβευτικά, πως τον έφτασαν. Τον βρήκαν. Τον ξεσκέπασαν. Ο Ντον ξυπνά ανήσυχος και συνεχίζει να τρέχει προς το άγνωστο.

Πραγματοποιεί μια εκτεταμένη στάση σε μια πόλη πιθανώς επειδή του παρουσιάζει ό,τι πιο κοντινό στην ασφάλεια των αναμνήσεών του (στις οποίες προσπαθεί να επιστρέψει από το τέλος της 1ης σεζόν, με εκείνη την χρονομηχανή την οποία φαντάστηκε), δίνοντας την ευκαιρία στον Γουάινερ να ξυπνήσει ακόμα περισσότερες μνήμες από το πώς ξεκίνησαν όλα. Συμβαίνει συνεχώς σε αυτά τα τελευταία επεισόδια, και όχι μόνο στον Ντον. Μετά την Πέγκι που για πρώτη φορά μίλησε σε άνθρωπο για το τραύμα του να δίνεις το παιδί σου για υιοθεσία, τώρα είναι ο Ντον που ανοίγει την καρδιά του.

Μεθυσμένος, σε μια βραδιά βετεράνων, μιλά για την Κορέα παρότι η πρώτη του αντίδραση όταν του παρουσιάζουν άλλον έναν βετεράνο από εκείνο τον πόλεμο (τον οποίο παίζει ο Ντέιβιντ Ντένμαν του «Office» και του «Angel», by the way) είναι ένα ξερό, αμυντικό, «Δε θέλω να μιλήσω γι’αυτό». Όμως το παρελθόν του θα τον φτάσει αργά ή γρήγορα, είναι διαρκώς η σκιά από την οποία προσπαθεί να ξεφύγει. Βγάζει με πόνο από μέσα του την ιστορία για τότε που o αληθινός Ντον Ντρέιπερ πέθανε ανάβοντας τσιγάρο πάνω από χυμένο καύσιμο, δίχως φυσικά να μπει σε λεπτομέρειες για ονόματα και ταυτότητες. Τους λέει ότι «τον σκότωσα». Δεν έχει σταματήσει να νιώθει πως ζει μια παράλληλη ζωή, μια ζωή σαν όνειρο κάποιου άλλου, και γι’άυτό δε μπορεί να σταματήσει να τρέχει προς μια αόριστη απόδραση.

Αυτό κάνει φυσικά και στο τέλος του επεισοδίου. Αφού οι προσωρινοί του φίλοι, από αυτή την κωμόπολη που μοιάζει να βγήκε από μια τρύπα στο χρόνο, τον κατηγορούν πως τους βούτηξε τα λεφτά του έρανου που διοργάνωναν, ο Ντον βρίσκει τον αληθινό ένοχο (ένας υπάλληλος του μοτέλ που, έκπληξη, ήθελε κι εκείνος να αποδράσει), τον παίρνει μαζί του και φεύγουν. Αντί όμως να τον αφήσει στη στάση λεωφορείου και να συνεχίσει τη διαδρομή του, του αφήνει εντελώς το αμάξι, και είναι ο ίδιος ο Ντον που κατεβαίνει, με μόνα εφόδια τα ρούχα του, και περιμένει το λεωφορείο να έρθει να τον πάει αλλού. Είναι αυτός ο τρόπος του Ντον, αφού αντιμετώπισε ένα παρελθόν που ποτέ μα ποτέ δε τον αφήνει ήσυχο («We knew we’d catch up with you eventually»), να παραδώσει την όλη του δανεισμένη περσόνα σε έναν άλλο αέναα περιφερόμενο άντρα, και να δραπτεύσει οριστικά από τα πάντα, προς κάτι νέο;

Διαβάστε ακόμη:

mm713_03

Ο τίτλος του επεισοδίου, «The Milk and Honey Route», είναι έκφραση για τον σιδηρόδρομο των ανθρώπων που περιφέρονται από μέρος σε μέρος, δίχως άγκυρα, δίχως βάση. Ένας τέτοιος άντρας είχε συναντήσει τον Ντον όταν ήταν ακόμα παιδί, είχε κάνει μια στάση στο σπίτι τους. O περιφερόμενος βετεράνος του Πολ Σούλτζ από το ιστορικό επεισόδιο «The Hobo Code» είχε μάθει στον μικρό -τότε ακόμα- Ντικ πώς να περικλίει ολόκληρες έννοιες σε μικρά σύμβολα των hobos (δηλαδή του έμαθε να κωδικοποιεί έννοιες σε εικόνες, κάτι που ο Ντον θα έκανε μετέπειτα επάγγελμα, καριέρα και ζωή) και κυρίως, τον δίδαξε για τη φιλοσοφία ζωής του, το πώς απέρριψε κάθε σύμβαση κι απλά περιφέρεται στη ζωή ψάχνοντας πάντα κάτι άλλο.

Ο hobo εκείνου του επεισοδίου είναι αναμφίβολα ο πιο επιδραστικός άνθρωπος στη ζωή του Ντον, και καθώς η σειρά φτάνει στο τέλος της κι ο Γουάινερ επιστρέφει σε καθοριστικές στιγμές για όλους τους χαρακτήρες, δε θα γινόταν αυτό το κλείσιμο του κύκλου να μη βρει τον Ντον να επιστρέφει σε αυτό που ξέρει καλύτερα: Να φεύγει, να μετακινείται, να δραπετεύει, να ψάχνει την γραμμή του σιδηροδρόμου, την διαδρομή με το γάλα και το μέλι, όχι επειδή ξέρει πού καταλήγει αυτή, αλλά επειδή είναι καλύτερο να την ακολουθείς από το να μένεις στο ίδιο μέρος.

Είναι σαν ο Ντον Ντρέιπερ να βρίσκεται στα πρόθυρα μιας ακόμα μεγάλης αλλαγής. Έδιωξε από πάνω του το δέρμα του άντρα που υποδυόταν άφησε στο αυτοκίνητο που έφυγε μακριά του, και τώρα περιμένει να δει πού θα βρεθεί μετά.

Συνεχίζοντας και από το προηγούμενο επεισόδιο, ο Γουάινερ ακολουθεί αυτή τη διαδρομή του Ντον όλο και πιο βαθιά στο ασυνείδητό του, παρακολουθώντας παράλληλα όλους τους ανθρώπους της ζωής του σε αντίστοιχα κρίσιμα σταυροδρόμια, με δραματικά φινάλε ή νέα ξεκινήματα. Η αποχώρηση της Τζόαν (που επιβεβαιώνεται σε αυτό το επεισόδιο), η παράδωση πνεύματος του Ρότζερ, το θριαμβευτικής χροιάς ξεκίνημα της Πέγκι, όλα είχαν την υφή ενός κάποιου φινάλε. Δεν ξέρω αν θα τους ξαναδούμε, πάντως σε αυτό το νέο μέρος ετούτου του Διαρκούς Φινάλε των «Mad Men», είναι η σειρά δύο ακόμα μεγάλων πρωταγωνιστών να αντιμετωπίσουν το δικό τους σταυροδρόμι.

mm713_01

Ο Πιτ Κάμπελ, ο τελευταίος επιζών της παλιάς φρουράς της SC&P, επειδή φυσικά και θα ήταν αυτός, βρίσκει τον εαυτό του απέναντι σε ένα εργασιακό δίλημμα που σύντομα διαχέεται στην προσωπική του ζωή. Ο Ντακ Φίλιπς είναι ένας ακόμα άνθρωπος από το παρελθόν της σειράς που επιστρέφει για έναν τελευταίο αποχαιρετισμό, και κάνοντάς το κλείνει στον Πιτ το επαγγελματικό ραντεβού της ζωής του, για μια καριέρα με τη Learjet η οποία χρειάζεται τις ικανότητες του Πιτ για να βελτιώσει το δημόσιο προφίλ της.

Η Learjet μάλιστα τον θέλει τόσο πολύ που βασικά πρόκειται να του εξαγοράσει το υπόλοιπο συμβόλαιό του στην McCann. Ο Πιτ προτού αποφασίσει να πει ναι και να μετακομίσει στη Γουίτσιτα, θέλει να ακούσει πρώτα ένα άλλο ναι: εκείνο της Τρούντι (η Άλισον Μπρι με ενισχυμένη παρουσία σε αυτή τη σεζόν 7β προς μεγάλη χαρά όλων), όταν της προτείνει να προσπαθήσουν από την αρχή να έχουν ξανά μια ζωή μαζί.

Η Τρούντι είναι διστακτική επειδή ξέρει πως η νοσταλγία μας κάνει να μη βλέπουμε τα πράγματα που πήγαν στραβά και μας οδήγησαν στο τώρα, όμως ακόμα κι αυτή η γνώση αποδεικνύεται λίγη μπροστά στην επίμονη θέληση του να επιχειρήσεις ξανά να αποκτήσεις λίγη ευτυχία. Ήταν προφανές πως η Τρούντι δεν πήγαινε μπροστά με τη ζωή της: ο κοινωνικός της περίγυρος την έθλιβε (σε προηγούμενο επεισόδιο μίλησε στον Πιτ για το πώς της φέρονται όλοι οι άντρες στις κοινωνικές δεξιώσεις) ενώ ο ίδιος Πιτ είχε ακόμα συχνή παρουσία. Εκείνος σίγουρα την αγαπά («you are ageless», της λέει σε προηγούμενο επεισόδιο καθώς το στόμα του στάζει μέλι και τα μάτια του λάμπουν) κι εκείνη το ίδιο, κάτι που ίσως φαίνεται από την απουσία κακίας απέναντί του (η φίλη της Τρούντι σοκάρεται που δεν έχει δηλητηριάσει το παιδί απέναντί του).

Στο τέλος λέει το ναι. Ο καθένας μπορεί να έχει τη δική του υποψία για το πώς θα εξελιχθεί αυτή η νέα τους προσπάθεια. Ίσως είναι κι οι δύο έτοιμοι. Ίσως έχουν ωριμάσει. Ίσως είναι ανοιχτοί στις υποχωρήσεις. Ίσως οι άνθρωποι να μην αλλάζουν ποτέ κι απλώς να περιμένουν την ώρα να κάνουν τα ίδια λάθη.

mm713_04

Ίσως και να μην ξέρω τι σκεφτώ επειδή η τρίτη και τελευταία ιστορία του επεισοδίου ήταν τόσο μα τόσο θλιβερή: Όσο οι υπόλοιποι ήρωες της σειράς αντιμετωπίζουν αλληγορικά ξεκινήματα και τελειώματα, είναι η Μπέτι που φτάνει στο τέλος της γραμμής. Από το πουθενά (όχι μομφή προς τη σειρά, πάντα από το πουθενά είναι αυτά) μαθαίνει πως έχει καρκίνο που έχει ήδη κάνει μετάσταση στα οστά, είναι σε τόσο προχωρημένο στάδιο που δεν της αφήνει περιθώρια. Μπορεί, μαθαίνουμε, να έχει 9 μήνες με 1 χρόνο αν το αντιμετωπίσει με θεραπείες, αλλά η Μπέτι δε σκοπεύει να κάνει κάτι τέτοιο.

Ο Χένρι προσπαθεί τόσο πολύ να την πείσει που ζητά τη βοήθεια της κόρης της. Ενάντια στις επιθυμίες της γυναίκας του, ο Χένρι λέει για τον καρκίνο στην Σάλι, σε μια σκηνής τρομερής δύναμης: «Είναι εντάξει να κλάψεις», της λέει προσπαθώντας να συγκρατήσει την το ψύψραιμό του περίβλημα. Δευτερόλεπτα μετά, ξεσπά ο ίδιος σε κλάμματα. με τη Σάλι να τον κοιτά.

mm713_02

Εν τέλει η Μπέτι, ένας από τους πιο δυνατούς (και σίγουρα παραγνωρισμένους) χαρακτήρες ολόκληρης της σειράς, παίρνει με αυτοπεποίθηση τον δικό της δρόμο. Αφήνει στην Σάλι ένα μήνυμα που προορίζεται για μεταθανάτιο (φυσικά η Σάλι το διαβάζει αμέσως), ζητώντας της να σταθεί δυνατή επειδή ο Χένρι δε θα ξέρει τι θα κάνει. Η τελευταία μας εικόνα της Μπέτι, είναι καθώς με εμφανή σημάδια πόνου, προσπαθεί να ανέβει στην τάξη για ένα ακόμα μάθημα. Όχι σα να μη συμβαίνει τίποτα, αλλά ακριβώς επειδή συμβαίνουν τόσα. Η Μπέτι συνεχίζει.

Ο Ντον δεν αναφέρεται ούτε μια φορά.

Διαβάστε ακόμη:

Θυμηθείτε εδώ ό,τι είδαμε στο α' μέρος του 7ου κύκλου «Mad Men», στα εβδομαδιαία recaps του Flix και του Θοδωρή Δημητρόπουλου.