Industry

Τι είναι το Olympia "Creative Ideas" Pitching Lab και γιατί είναι σημαντικό για το μέλλον του σινεμά

στα 10

Το Flix ρωτάει και μαθαίνει περισσότερα για το εργαστήρι σχεδίων για ταινίες για παιδιά και νέους που βρίσκεται φέτος στην τέταρτη χρονιά του στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Ολυμπίας.

Τι είναι το Olympia "Creative Ideas" Pitching Lab και γιατί είναι σημαντικό για το μέλλον του σινεμά

Τι είναι το Olympia "Creative Ideas" Pitching Lab; Ποια φιλοσοφία βρίσκεται από πίσω του; Σε τι διαφέρει από άλλα pitching labs;

Το Flix ρώτησε τον Παντελή Παντέλογλου, αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Ολυμπίας για όσα συναρπαστικά συμβαίνουν εδώ και τέσσερα χρόνια στο εργαστήριο του Φεστιβάλ Ολυμπίας, εκεί όπου δεν προβάλλεται μόνο αλλά γεννιέται σε γερές βάσεις και ένα σινεμά που αξίζει στα παιδιά και τους νέους θεατές του κόσμου.

Δείτε online ακόμη: 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους: 25 ταινίες (κι ένα βιβλίο) που δεν πρέπει να χάσετε

Ολυμπία Pitching

Τι είναι το Olympia "Creative Ideas" Pitching Lab; Ποια φιλοσοφία βρίσκεται από πίσω του; Σε τι διαφέρει από άλλα pitching labs;

Το Olympia “Creative Ideas” Pitching Lab θεσπίστηκε με βασικό στόχο την ενίσχυση της παραγωγής κινηματογραφικών ταινιών για παιδιά και νέους στην Ελλάδα, παραγωγή η οποία βρίσκεται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από αυτά της υπόλοιπης Ευρώπης.

Στόχος του εργαστηρίου είναι:


1. Να γνωρίσουν καλύτερα οι δημιουργοί τον χώρο του Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους, με εισηγήσεις ειδικών και παρακολουθώντας ταινίες,
2. Να διασαφηνίσουν τις ιδέες τους και να αποκτήσουν εφόδια για την παρουσίασή τους.
3. Να τις παρουσιάσουν σε κοινό επαγγελματιών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ζητούμενο της όλης ενέργειας είναι εν τέλει να παραχθούν αξιόλογες ελληνικές ταινίες, οι οποίες θα καλύπτουν τα διεθνή κριτήρια των ταινιών για παιδιά και νέους, αποφεύγοντας τις παγίδες των απλοποιήσεων και της κακώς εννοούμενης εμπορικότητας, και θα μπορούν να προωθηθούν στο διεθνές κύκλωμα των φεστιβάλ ταινιών για παιδιά και νέους.
Για να το πούμε απλά: Αν το Φεστιβάλ Ολυμπίας λειτουργεί ως πρεσβευτής στη χώρα μας της παγκόσμιας σινεφίλ παραγωγής με στόχο παιδικά και νεανικά κοινά, το Pitching Lab επιδιώκει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να μπορούμε, ως χώρα, να κάνουμε και εξαγωγή ταινιών στο εξειδικευμένο αυτό κύκλωμα.
Η βασική διαφορά από άλλα ανάλογα pitching labs είναι το κοινό-στόχος των ιδεών που φιλοξενεί: θέλουμε η κάμερα να βρίσκεται στο ύψος του παιδικού ή νεανικού βλέμματος, για να το πω πολύ συνοπτικά.

Περιγράψτε μας συνοπτικά τη διαδικασία συμμετοχής ενός σχεδίου στο Pitching Lab;

Στις αρχές του καλοκαιριού δημοσιεύεται μια πρόσκληση ενδιαφέροντος προς κινηματογραφιστές, παραγωγούς και άλλους ενδιαφερόμενους. Το φθινόπωρο, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολυμπίας Δημήτρης Σπύρου, μαζί με τις τρεις εκπαιδεύτριες του εργαστηρίου (Λίνα Γιαννοπούλου, Αγάθη Δαρλάση, Τζωρτζίνα Κακουδάκη) επιλέγουν 10-12 προτάσεις, οι οποίες στη συνέχεια συμμετέχουν σε ένα συμμετοχικό εργαστήριο, πριν φτάσουν στην τελική παρουσίαση στη διάρκεια του Φεστιβάλ. Φέτος το εργαστήριο είχε διάρκεια 16 ώρες και πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά στο διάστημα τριών εβδομάδων, με αρκετή ενδιάμεση δουλειά από τις συμμετέχουσες. Στόχος του εργαστηρίου είναι η διασαφήνιση των αρχικών ιδεών, η διαμόρφωσή τους σε μια συνεκτική παρουσίαση και, τελικά, η δημόσια πραγματοποίηση της παρουσίασης αυτής στις κριτικές επιτροπές και επιλεγμένο κυρίως διεθνές ακροατήριο.

Ολυμπία Pitching

Τέσσερα χρόνια μετά ποια είναι η εξέλιξη και απήχηση του Olympia Creative Ideas Pitching Lab; Ποια θεωρείτε τη σημαντικότερη κατάκτησή σας;

Νομίζω ότι το σημαντικότερο όλων είναι πως μετά από μια τετραετία δεν αναρωτιέται κανείς στον χώρο του κινηματογράφου ποια η σκοπιμότητα της συγκεκριμένης διαδικασίας, ενώ δεν είναι αμελητέοι οι παραγωγοί που σκέφτονται να δραστηριοποιηθούν στον χώρο.

Ξέρετε, ο κινηματογράφος για παιδιά και νέους είναι παρεξηγημένος από πολλούς ως υποδεέστερος του “κανονικού” κινηματογράφου. Πρόκειται βέβαια για πλάνη: ο “κανονικός” κινηματογράφος χρειάζεται κοινό. Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το κοινό καταναλώνει ευρέως τον εμπορικότερο κινηματογράφο (και είναι λογικό: πρόκειται για κινηματογράφο με υψηλό production value και σχεδόν απεριόριστους πόρους), ενώ ταυτόχρονα οι λιγότερο εμπορικές επιλογές, στις οποίες συγκαταλέγεται ένα μεγάλο κομμάτι της ευρωπαϊκής και της ελληνικής παραγωγής, δεν έχουν ιδιαίτερη τύχη στο ταμείο. Και πώς να έχουν, αν δεν βρεθεί τρόπος να καλλιεργηθεί ένα σινεφίλ κοινό από μικρότερες ηλικίες; Αυτός είναι ο κρίσιμος ρόλος του ποιοτικού κινηματογράφου για παιδιά και νέους που επιδιώκει να υπηρετήσει εδώ και 25 χρόνια το Φεστιβάλ Ολυμπίας, αλλά στο πεδίο του exhibition, όχι της παραγωγής.

Αν το Olympia Creative Ideas Pitching Lab έχει συμβάλει τα τελευταία χρόνια στην κατανόηση αυτού του προβλήματος στον κινηματογραφικό χώρο, εμείς είμαστε ήδη ευχαριστημένοι.

Πρέπει να πούμε εδώ ότι τόσο το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, όσο και η ΕΡΤ ΑΕ αγκάλιασαν εξαρχής την ιδέα, θεσπίζοντας χρηματικά βραβεία 3.000 Ευρώ απ’ την πρώτη χρονιά. Ωστόσο είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον ευρύτερο σκοπό μας η συμπερίληψη στον νέο κανονισμό χρηματοδοτήσεων του ΕΚΚ ειδικής μοριοδότησης σχεδίων ταινιών για παιδιά και νέους, πράγμα που δείχνει ότι γίνεται κατανοητή η ανάγκη για ποιοτικό κινηματογράφο για παιδιά και νέους και σε θεσμικό επίπεδο.

Το παιδικό και νεανικό κοινό ρουφά σαν σφουγγάρι το ποιοτικό σινεμά, εφόσον του δοθεί αυτή η ευκαιρία. Αυτή είναι η εικόνα που έχουμε από 25 και πλέον χρόνια δουλειάς στις κινηματογραφικές αίθουσες, στο φεστιβάλ, στα σχολεία και πρόσφατα και στο διαδίκτυο. Είναι κρίμα να μην αναγνωρίζουν και να μην αξιοποιούν αυτή την πραγματικότητα όσοι βρίσκονται στην πλευρά της παραγωγής του κινηματογράφου, τόσο στη χώρα μας, όσο και διεθνώς. Κι είναι κρίμα, γιατί η ενασχόληση μ’ αυτό το κοινό εξασφαλίζει βάθος χρόνου στο σινεμά που όλοι αγαπάμε.»

Ποιες θεωρείτε τις πιο σημαντικές, ξεχωριστές, αξέχαστες στιγμές του Pitching Lab;

Υπήρξαν μέσα στα χρόνια ορισμένες εξαιρετικές παρουσιάσεις συμμετεχόντων που δεν ξεχνιούνται, αλλά δεν θα ήθελα να αναφέρω κάποια συγκεκριμένα. Νομίζω ξεχωριστές στιγμές για τους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες (αλλά και για όσους ακόμη τα παρακολουθήσαμε) ήταν ορισμένα masterclasses: αναφέρω ενδεικτικά εκείνο του γενικού γραμματέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου Felix Vanginderhuysen, της πρώην διευθύντριας του Ολλανδικού φεστιβάλ παιδικού κινηματογράφου Cinekid Sannette Naeyé, της sales agent απ’ τον Καναδά Xiaojuan Zhou και βέβαια του Thomas Hailer, στελέχους μέχρι πρότινος της Berlinale και σήμερα καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Nordischen Filmtage Lübeck, που προτίμησε αντί για masterclass να κάνει ένα … butcher session με απαράμιλλη ευγένεια και εντυπωσιακή διαύγεια.

Ξεχωριστή είναι και η στιγμή που οι ταινίες που πέρασαν απ’ το εργαστήριο ολοκληρώνονται και παρουσιάζονται στο κοινό. Πρόκειται για μια δικαίωση των δημιουργών τους, που δευτερογενώς είναι και δικαίωση των επιλογών μας.

Ολυμπία Pitching

Τι χαρακτηριστικά είχαν τα σχέδια της φετινής χρονιάς και αυτά που τελικά κέρδισαν;

Καταρχάς είχαν ποικιλία φόρμας: μυθοπλασία, animation, ντοκιμαντέρ. Είχαν επίσης ισχυρή ποικιλομορφία περιεχομένου, σύγχρονα θέματα, LBGTQ γεύση σε αρκετές περιπτώσεις. Αν ήμουν μέλος κριτικής επιτροπής, θα δυσκολευόμουν να διαλέξω. Βεβαίως κάθε κριτική επιτροπή θέτει τα κριτήριά της και επιλέγει μία μόνο πρόταση. Χαίρομαι που η επιτροπή του ΕΚΚ (Γιώργος Αγγελόπουλος, Άρτεμις Αναστασιάδου, Ίρις Μπαγλανέα) επέλεξε να στηρίξει την υπέροχη ιδέα της νεαρής Ευδοξίας Χασάπη “Η μέρα που γίναμε ήρωες”, με τρεις 9χρονους πρωταγωνιστές, διότι η Ευδοξία είναι μια ταλαντούχα 24χρονη δημιουργός που καλό θα ήταν να μη θεωρείται “νέα σκηνοθέτρια” στα 40 της, όπως έγινε στο παρελθόν με άλλους ταλαντούχους δημιουργούς στη χώρα μας. Αντίστοιχα, χαίρομαι που η επιτροπή της ΕΡΤ (Δήμητρα Ακριώτου, Μένος Δελιοτζάκης, Λευτέρης Φυλακτός) επέλεξε την πρωτότυπη και τολμηρή πρόταση της παρόμοιας ηλικίας Αριάδνης Αγγελικής Θυφρονίτου Λήτου “Love you more than peanut butter”, για ένα μοντέρνο οπτικοακουστικό έργο μ’ αφορμή έναν εφηβικό LGBT έρωτα που θα αναπτυχθεί σε τρία επίπεδα: μια ταινία μικρού μήκους, έναν αριθμό TikTok videos και έναν αριθμό μίνι ντοκιμαντέρ για το YouTube με skateboard αισθητική. Εδώ που τα λέμε, μάλλον αξίζει να κάνετε συνεντεύξεις και με τα κορίτσια!

Διαβάστε αναλυτικά: Τα βραβεία του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Πόσο σημαντικό είναι ένα εργαστήρι σαν αυτό για τη δημιουργία ταινιών για παιδιά και εφήβους και στην Ελλάδα, ένα είδος που δεν αναπτύσσεται όσο θα έπρεπε και του αξίζει;

Εκείνο που προκύπτει από τη διαδικασία του εργαστηρίου, είναι ότι υπάρχει ένα ανθρώπινο δυναμικό στον κινηματογραφικό χώρο που φαίνεται να μένει ανεκμετάλλευτο ή να περιορίζεται σε no budget stories. Η βράβευση ιδεών όπως αυτές που μόλις περιέγραψα, μάς δείχνει επίσης ότι δεν υπάρχει δα και κανένα φοβερό χάσμα γενεών, που δεν επιτρέπει την επικοινωνία. Λείπει, όμως, το έδαφος για να συναντηθούν αυτές οι ιδέες με τις χρηματοδοτικές δυνατότητες, τους ιδιώτες παραγωγούς και βέβαια τα δημόσια χρηματοδοτικά σχήματα εντός κι εκτός χώρας. Αυτό το έδαφος επιχειρούμε να διαμορφώσουμε με το Olympia Creative Ideas Pitching Lab. Μπορούμε να πούμε ότι αυτό είναι και το βάρος που μας αναλογεί. Τις ταινίες δυστυχώς δεν μπορούμε να τις παράξουμε εμείς εντός του προϋπολογισμού του Φεστιβάλ. Ωστόσο η συναντίληψη με το ΕΚΚ και την ΕΡΤ, η αγαστή συνεργασία με το Creative Europe MEDIA Desk Greece στο ΕΚΚ (Άννα Κασιμάτη), που χρηματοδοτεί τη δράση και η παρουσία ιδιωτών χορηγών (φέτος οι εταιρείες Massive Productions, STEFILM και Νεανικό Πλάνο) δείχνει ότι δεν είμαστε μόνοι σ’ αυτόν τον προβληματισμό.

Θα ήθελα να σας επισημάνω επίσης κάτι το οποίο είναι κοινός τόπος στη δική μας εμπειρία, αλλά πιθανόν δεν είναι και τόσο αυτονόητο: Το παιδικό και νεανικό κοινό ρουφά σαν σφουγγάρι το ποιοτικό σινεμά, εφόσον του δοθεί αυτή η ευκαιρία. Αυτή είναι η εικόνα που έχουμε από 25 και πλέον χρόνια δουλειάς στις κινηματογραφικές αίθουσες, στο φεστιβάλ, στα σχολεία και πρόσφατα και στο διαδίκτυο. Είναι κρίμα να μην αναγνωρίζουν και να μην αξιοποιούν αυτή την πραγματικότητα όσοι βρίσκονται στην πλευρά της παραγωγής του κινηματογράφου, τόσο στη χώρα μας, όσο και διεθνώς. Κι είναι κρίμα, γιατί η ενασχόληση μ’ αυτό το κοινό εξασφαλίζει βάθος χρόνου στο σινεμά που όλοι αγαπάμε.

Ολυμπία Pitching


Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το 24ο Φεστιβάλ Ολυμπίας στην online πλατφόρμα του Φεστιβάλ, στην επίσημη ιστοσελίδα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, όπως και στη επίσημη σελίδα του στο Facebook